|
صرف تکمیلی
1 و 2 و 3
|
96
|
شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم و نكات تخصصی علم صرف با ارجاع به منابع مهم صرفی، مانند شافیه، شرح نظّام، شرح شافیه رضی و علوم العربیه
|
|
فقه اللغه
|
32
|
شناخت اصول و روشهای فهم لغات و تأثیر علوم ادبی در فهم لغات و آشنایی با معاجم لغت
|
|
نحو تکمیلی
1 و 2
|
128
|
شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم و نكات تخصصی علم نحو، با محوریت نحو وافی و ارجاع به منابع مهم نحوی مانندحاشیة الصبان و شرح المفصل ابن یعیش
|
|
نحو تکمیلی 3
|
64
|
شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم و نكات تخصصی باب اول مغنی اللبیب (مفردات)
|
|
متون صرف و نحو
|
64
|
تقویت توان استفاده از متون اصیل و مهم صرف و نحو با خواندن بخشهایی از شرح شافیه، شرح كافیة رضی، خصائص ابن جنی، شرح التسهیل، شرح التصریح، و حاشیة سید علی خان کبیر، حاشیة ابوطالب و شرح الجمل زجاجی
|
|
تجزیه و تركیب پیشرفته 1 تا 6
|
96+96 عملی
|
شناخت قواعد كلی تجزیه و تركیب و تبیین رابطه و تعامل آن با صرف و نحو، و افزایش توان تطبیق قواعد صرف و نحو به منظور فهم دقیق متون، با تأكید بر آیات و روایات دارای وجوه متعدد و اشعار عربی به ویژه اشعار منسوب به امام علی علیه السلام
|
|
متون درسی نحو
|
64
|
بررسی و حل فرازهای پیچیدة متون رسمی نحو، مانند:صمدیه، سیوطی و ...
|
|
بلاغت تکمیلی
1 و 2
|
64
|
شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم و نكات تخصصی علم معانی، بیان و بدیع با ارجاع به منابع مهم بلاغی، مانند مطوّل، شروح التلخیص و البلاغة الواضحه
|
|
بلاغت كاربردی
|
32+16
نظری عملی
|
افزایش توان تطبیق قواعد معانی و بیان به منظور فهم دقیق متون، با تأكید بر قرآن و نهج البلاغه و متون ادبی اصیل
|
|
تاریخ ادبیات عرب
|
32
|
آشنایی با تطور تاریخی ادبیات عرب و مكاتب و منابع آن، با تأكید بر عناصر دخیل در ادبیات قرآن از عصر جاهلی تا دوران معاصر
|
|
منبعشناسی
|
16
|
معرفی توصیفی و تحلیلی منابع و كتب مهم صرف، نحو و بلاغت و برنامههای نرمافزاری ادبیات عرب
|
|
اصول و فنون ترجمه
|
32+32
عملی
|
آشنایی با اصول، قواعد و روشهای ترجمة متون عربی به فارسی، همراه با كار عملی
|
|
متون ادبی جدید
1 و 2
|
64
|
آشنایی با ساختارها و لغات متون ادبی به زبان عربی معاصر، به منظور كسب توان بهرهگیری از آنها
|
|
فنون و روش تدریس 1 و 2
|
64+ 32 نظری عملی
|
شناخت روشها و فنون تدریس و چگونگی طراحی، اجرا و ارزیابی یك درس، متناسب با گرایش مرتبط، به صورت كارگاهی
|
|
اخلاق مدرّسی
|
32
|
شناخت آموزههای قرآنی و روایی در زمینة آداب و رفتار مشترك و مختص معلم و متعلم
|
|
سنجش و ارزشیابی
|
16+ 8
نظری عملی
|
آشنایی با اصول، قواعد، روشها و مراحل سنجش و اندازهگیری یادگیری متعلمان به صورت كارگاهی
|
|
تكنولوژی آموزشی
|
16+ 8
نظری عملی
|
آشنایی با روشهای طراحی و اجرای فرآیند یادگیری عمیق، مؤثر و پایدار با بهرهگیری از مواد، وسائل و تجهیزات آموزشی به صورت كارگاهی
|
|
كاروزی تدریس
|
32+32 عملی
|
به كاربستن آموختههای نظریدر باب روش و فنون تدریس، توسط طلبهاز طریق تدریسموضوعات مرتبط با گرایش
|
|
اصول و فنون مشاوره وراهنمایی
|
32+16 نظری عملی
|
آشنایی با دیدگاههای مختلف در باب مبانی، اصول، فنون و روشهایمشاوره و راهنمایی آموزشی
|
|
روانشناسی عمومی
|
48
|
شناخت مسائل مربوط به روان انسان و توصیف و تبیین علل رفتارهای او، ضمن آشنایی با مباحثی مانند: دستگاه عصبی، انگیزش و هیجان، ادراک حسی، یادگیری، هوش، حافظه، رشد، شخصیت، سازگاری و اختلالات رفتاری
|
|
پایاننامه
|
192
عملی
|
ارائة پژوهشی جامع در موضوعات مرتبط با رشته، با تأكید بر مهارتها، همراه با نقد، بررسی و تتبع كافی
|
جمع
|
1456
|
|